«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

ارث فرزند خوانده

در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا فرزند خوانده ارث میبرد یا خیر؟

از آنجایی که طبق ماده ۸۶۱  قانون مدنی موجب ارث بردن ۱- نسب مانند مادر،پدر،خواهر برادر فرزند یا  ۲- سبب مانند همسر است   در نتیجه فرزندخوانده ارث نمیبرد چرا که نسبت خونی با پدر و مادر خود ندارد.

با توجه به اینکه فرزندخوانده ارث نمیبرد  برای جبران این ضعف به موجب ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان  قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌ سرپرست و بدسرپرست، درخواست کننده سرپرستی باید بخشی از حقوق یا اموال خودش رو به کودک تملیک کنه همینطور سرپرست یا سرپرستان باید به نفع کودک خودشون رو بیمه عمر کنند.

البته لازم به ذکر است  که این موارد به تشخیص دادگاهی است که حکم سرپرستی را صادر میکند، یعنی تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور  و اینکه این تضمین عینی باشد یا تعهد به تملیک در آینده با دادگاه است و در صورتی که دادگاه تشخیص دهد اعطای سرپرستی بدون این موارد به مصلحت کودک یا نوجوان می باشد، به صدور حکم سرپرستی اقدام می نماید .

یکی از توصیه های مهم که وکلا و مشاورین به خانواده ها در این زمینه دارند این است که تا حد امکان پیش بینی های لازم را انجام دهند و برای مثال بخشی از أموال خود را در کهن سالی به نفع فرزندخوانده خود صلح کرده و یا منتقل کنند.

دادمان در شبکه‌های اجتماعی

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا