«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

الزام به ثبت رسمی معامله اموال غیرمنقول از امروز

به گزارش دارلوکاله دادمان به نقل از روابط‌ عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، علیرضا سلیمی نائینی تاکید کرد: با همکاری و هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاونت راهبردی قوه قضاییه، مرکز آمار فناوری اطلاعات قوه قضاییه و کانون سردفتران و دفتریاران تحت نظارت عالی معاون اول محترم قوه قضاییه و همکاری قابل تقدیر مدیران و مسوولان اتحادیه مشاوران املاک، از مورخ ۱۴۰۳/۵/۱۵ ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی کاتب عملیاتی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

سلیمی نائینی با اشاره به تعامل و همکاری شایسته مسوولان اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: با اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام، دلالان فاقد مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، امکان ثبت و دریافت نسخه پیش نویس قراردادها و ارجاع آن به دفاتر اسناد رسمی را نخواهد داشت.

نایب رییس سابق کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اجرایی شدن ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات تاکید کرد:  لیست کلیه مشاوران املاک دارای مجوز در پلتفرم کاتب بارگذاری شده است و تنها کدملی مشاوران املاک دارای مجوز در این سامانه تعریف و صرفا این افراد امکان دسترسی به سامانه ثبت معاملات را خواهند داشت.

سلیمی نائینی تاکید کرد: از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۵/۱۵ تنها کد رهگیری معتبر در کشور، کد رهگیری اخذ شده از طریق سامانه کاتب خواهد بود و صدور و دریافت اسناد مالکیت برای خریداران از سوی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور، صرفا در شرایطی محقق خواهد شد که معاملات آنها در سامانه کاتب ثبت و فرآیند خود را طی کرده و کد مربوطه برای پیش نویس قرارداد طرفین معامله صادر باشد.

معاون فناوری اطلاعات کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاههای معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به یکی از دفاتر اسناد رسمی ارجاع و سردفتر اسناد رسمی مربوطه، تکالیف قانونی خود را در این خصوص به انجام خواهد رساند.

 

زمان ثبت رسمی معامله اموال غیرمنقول

سلیمی نائینی تاکید کرد: از صبح روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۵/۱۷ تیم های مشترک از سوی معاونت ها و سازمانهای مختلف قوه قضاییه از جمله معاونت راهبردی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سازمان بازرسی کل کشور و کانون سردفتران و دفتریاران و همچنین نمایندگان اتحادیه مشاوران املاک بر مراحل اجرایی مواد  ۲ و ۳  قانون الزام نظارت خواهند کرد.

سلیمی نائینی تصریح کرد: مشاوران املاک دارای مجوز، به محض ورود و ثبت نام در سامانه وب خدمات دیجیتال ثبتی کاتب، منوی پیش نویس قرارداد را ملاحظه خواهند کرد و می توانند در فرآیندی که فایل آموزشی آن توسط مسوولان محترم اتحادیه مشاوران املاک تهیه و در اختیار گذاشته شده، قراردادهای خود را ثبت کنند.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا