«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

دعاوی حوزه خانواده

خانواده

ازدواج اگرچه موضوعی عاشقانه و رمانتیک است که احساسات طرفین در آن نقش مهمی دارد اما خواسته یا ناخواسته سبب می شود روابط افراد بر اساس قوانین مشخصی تعریف شوند و به زن و شوهر حقوق و تکالیفی تحمیل می شود که ممکن است در روابطه گرم و عاشقانه دوران آشنایی و نامزدی هیچکدام از طرفین به آن فکر نکرده باشند. از سوی دیگر طلاق بر خلاف بسیاری از کشورها، در ایران حتما باید بر اساس حکم دادگاه انجام شود و در نتیجه زن و مردی که بسیار ساده و با دوران آشنایی کوتاه یا طولانی با اشتیاق ازدواج کرده اند و نیاز به اجازه از دادگاه یا هیچ نهاد نظارتی دیگری نداشته اند در زمان اختلاف و جدایی با قوانینی مواجه می شوند که روابط میان دو طرفی که حالا دیگر به یکدیگر علاقه ای ندارند را بسیار پیچیده می کند. درست به همین دلیل است که یکی از پرتعدادترین دعاوی که در دادگستری های ایران طرح می شود دعاوی مرتبط با حوزه خانواده است. این حوزه عاطفی که شدیدا به احساسات آدمها گره خورده است متاسفانه به دلیل ساختار ناقص و نابرابر قوانین خانواده باعث به وجود آمدن حجم عظیمی از دعاوی شده اند.

 

آیا در زمان ازدواج هم به مشاوره حقوقی احتیاج داریم؟

شاید به نظر سختگیرانه بیاید اما مشاوره قبل از ازدواج بسیار مهمتر از مشاوره در زمان در طلاق است. آگاهی از حقوق و تکالیف قانونی قبل از ازدواج می تواند از بسیاری اختلافات بعدی جلوگیری کند. اگر مردان نسبت به تعهداتشان بابت پرداخت مهریه یا نفقه آگاهی داشته باشند و اگر زنان بدانند با داشتن وکالت در طلاق دیگر نیاز به آنچه «پشتوانه در زمان طلاق» می خوانند، نخواهند داشت، از حجم زیادی از دعاوی در زمان طلاق کم می شود.

مشکل آنجاست که دختران و پسران جوان از گرفتن مشاوره حقوقی امتناع می کنند چرا که فکر می کنند اولا قرار نیست کار آنها به طلاق برسد و ثانیا نامزد آنها اصطلاحا «تافته جدا بافته» است و در زمان جدایی هم همه چیز آرام پیش خواهد رفت و آنچه از زندگی دیگران شنیده اند در مورد آنها صادق نخواهد بود.

یکی از رایجترین راههای پیشگیری از کشمکش ها و جدل ها در زمان طلاق توافق در خصوص شرایط ضمن عقد ازدواج در زمان نامزدی است و وکلای دارالوکاله دادمان به خوبی می توانند در این خصوص به شما مشاوره دهند.

در اینجا می توانید در مورد شروط ضمن عقد ازدواج بخوانید و در صورت نیاز به مشاوره از وکلای ما کمک بگیرید.

 

انواع دعاوی خانواده چه هستند ؟

سیاست وکلای دارالوکاله دادمان در برابر زنان و مردانی که درگیر این دعاوی می شوند اصولا بر پایه تشویق به حل این مسائل از طریق توافق طرفین است. اگر زوجین حاضر باشند با گذشتن از  بخشی از حقوق و امتیازهایی که قانون به آنها داده است، به صورت مسالمت آمیز و با توافق مشترک از یکدیگر جدا شوند، هزینه، وقت و انرژی مادی و معنوی بسیار کمتری را در راهروهای دادگاه صرف می کنند. با این وجود به دلایل مختلفی همه زوجین قادر به توافق نیستند و در نهایت دعاوی متعددی در زمان اختلاف علیه یکدیگر طرح می کنند:

 

طلاق،

حضانت،

نفقه زوجه،

نفقه فرزند،

اجرت المثل ایام زوجیت،

مهریه،

تمکین

استرداد جهیزیه

دعاوی اصلی در این حوزه هستند که هرکدام زیرمجموعه هایی دارند. برای مثال طلاق به سه دسته «طلاق توافق» «طلاق به درخواست زوجه» و «طلاق به درخواست زوج» تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خود را دارند و یا مهریه شامل دعوای «مطالبه مهریه»  و دعوای «اعسار از پرداخت مهریه» می شود. البته دعاوی که کمتر رایج هستند مانند «کسب اجازه ازدواج از دادگاه» یا «فسخ نکاح» یا «تغییر جنسیت» که اصطلاح صحیح آن «تطبیق جنسیت» است نیز وجود دارند. با کلیلک بر روی هر موضوع می توانید به طور اختصاصی در مورد آن موضوع اطلاعات کسب کنید.

 

به دعاوی خانواده در کجا رسیدگی می شود؟

قوه قضاییه سالهاست در شهرهای بزرگ برای رسیدگی به دعاوی خانوادگی دادگاههای ویژه ای را تاسیس کرده است که به نام دادگاه خانواده یا مجتمع قضایی خانواده شناخته می شوند. در شهرهای کوچکتر نیز شعب خاصی از دادگاههای حقوقی به دعاوی خانواده رسیدگی می کنند. بر خلاف اصل کلی صلاحیت دادگاهها که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده طرح شود، قانونگذار برای مساعدت به زنان در ماده ۱۲ قانون حمایت خانواده این اختیار را به زنان داده است تا دعاوی مربوط به امور خانوادگی را در محل اقامت خود طرح کنند.

این موضوع را هم باید دانست که در حال حاضر بر اساس بخشنامه شماره ۹۰۰۰/۶۳۹۴۰/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۵/۲۸ رئیس قوه قضاییه کلیه دعاوی خانوادگی در ابتدا به شوراهای حل اختلاف ارجاع می شوند تا زوجین به صلح و سازش دعوت شوند. در صورتی که در آنجا همچنان زوجین به توافق نرسند پرونده برای رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

 

باید حتما وکیل داشته باشم؟

انتخاب وکیل در تمام پرونده ها هرچند که ساده باشند شما را از درگیر شدن با مسایل زیادی حفظ می کنند و سبب می شوند تا وقت و انرژی خود را به امر دیگری اختصاص دهید. با این وجود وکلای دارالوکاله دادمان همیشه در زمان بررسی یک پرونده به موکل توضیح می دهند که داشتن وکیل تا چه حد می تواند در نتیجه دعوی موثر باشد. برخی پرونده ها مانند مهریه یا نفقه به طور معمول پیچیدگی حقوقی زیادی ندارند و شما احتمالا بدون وکیل هم می توانید پرونده را پیش ببرید. اما در پرونده ای مانند طلاق به درخواست زوجه یا طلاق به استناد وکالت در طلاق حتما نیاز به وکیل پیدا خواهید کرد. با این وجود نباید فراموش کنید که همان پرونده در ظاهر ساده مانند مهریه نیز زمانی که بحث یک مال غیرمنقول به عنوان مهریه مطرح است تبدیل به یک پرونده پیچیده حقوقی می شود که نیاز به تجربه و دانش کافی دارد.

 

وکیل متخصص خانواده چه کسی است؟

به اعتقاد ما وکیل متبحر در حوزه خانواده وکیلی است که علاوه بر دانش حقوقی توان همدلی بالا و درک شرایط سخت و طاقت فرسای طرفین پرونده به ویژه در زمان جدایی را داشته باشد و تلاش کند تا از موکلش در برابر آسیب های روحی که ممکن است به او وارد شود محافظت کند. در نتیجه وکیل متبحر و پایبند به اصول حرفه ای وکیلی خواهد بود که آرامش روحی و روانی موکلش را بر منعفت مالی خود ارجح بداند و تلاش کند تا پرونده تا حد امکان در مسیری که کمتر به اعضای یک خانواده آسیب می زند پیش برود.

 

وکلای دارالوکاله دادمان با پایبندی به رازداری و اخلاق مداری حرفه ای این توانایی را دارند تا به شما در خصوص مسائل حوزه خانواده مشاوره تخصصی و خلاقانه ارائه کنند تا وقت و انرژی مادی و معنوی شما بیهوده در دادگاه یا در کشمکش هدر نشود.

 

با کلیک روی لینک زیر می توانید وقت مشاوره بگیرید

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا