«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

طرح خودکاربری قضایی تا آخر سال اجرایی می شود

به گزارش دارالوکاله دادمان؛ رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: مراجعین حرفه‌ای ما که می‌شوند وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی، اینها به طور کامل به خودکاربری قضایی دسترسی دارند و تا به امروز هم کاری که انجام داده ایم در پنجره خدمات الکترونیک قضایی حدوداً ۳۰ تا از خدماتمان را دراختیار خود مردم قرار داده ایم که حدود ۳ میلیون ورود به سامانه‌ها را داریم. حدود یک میلیون نفر در روز دارند از این سامانه استفاده می‌کنند و خیلی از مراجعاتشان به دستگاه قضا کاهش پیدا کرده است.

اما طبق سند تحول قضایی و بحث قوانین کشور، ما دو کار را در دو محور داریم انجام می‌دهیم. یکی بحث توسعه خدمات خودکار برای مواردی که خود مردم بدون واسطه کل کارهایشان را با ما انجام بدهند، آن لایحه را داریم توسعه می‌دهیم. بحث برخی از خدمات مان را به تدریج به این چرخه اضافه خواهیم کرد.

یکی هم خدمات غیرحضوری است، یعنی خود دفاتر هم خدمات شان غیرحضوری شود یعنی دیگر نیازی نباشد که به دفتر هم مراجعه کنند. یک وقت است خدماتی که نیاز دارد یک بررسی انسانی انجام شود داریم از طریق دفاتر انجام می‌دهیم بعنوان خدمات غیرحضوری که هر دو مورد را تا انتهای امسال هم در حوزه خدمات غیرحضوری تقریباً تمامی خدماتی که در دفاتر خدمات خواهد بود را بتوانیم غیرحضوری و از طریق شرکت‌های دانش بنیان و سکو‌های پرکاربرد الان وارد مذاکره شده ایم تا بتوانیم آنها را دراختیار آنها قرار بدهیم که مردم بتوانند از همان طریق مراجعه کنند و یکسری از خدمات را هم در همان پنجره خدمات الکترونیکی قضائی داریم انجام می‌دهیم.

تا آخر سال هم بحث خودکاربری و هم بحث خدمات غیرحضوری را صددرصد انجام می‌دهیم. برخی از خودکاربری‌ها نیاز به بررسی انسانی دارد، مثلاً در بحث اظهارنامه، در بحث لایحه، برخی از موارد آن است که نمی‌توانیم الان خودکاربری ایجاد کنیم، اما به صورت غیرحضوری کاملاً می‌توانیم انجام بدهیم و این را تا آخر سال انجام خواهیم داد. فکر می‌کنم تا همین نیمه اول سال هم بتوانیم این کار را انجام بدهیم، تا انتهای سال هم به تدریج خدماتی را که مثل وکلا، چون وکلا مراجعین حرفه‌ای ما هستند، مواردی است مثل لایحه ها، انواع لایحه‌ها را دراختیارشان قرار گذاشته ایم، اینها هم به تدریج دراختیار خود مردم است، خودکاربری لایحه ما حدوداً ۲۰ عنوان پرکاربرد را داریم تا آخر سال این عناوین را دانه دانه به صورت قالب‌های پیش فرض داریم طراحی می‌کنیم. لایحه‌ای که است طرفی که مراجعه می‌کند، اطلاعات حقوقی ندارد که این لایحه را چگونه بنویسد، شکایات را چگونه بنویسد، اینها را ما ساده سازی می‌کنیم.

ما کمک خواهیم کرد که مردم با کمترین دانش حقوقی بتوانند کار‌های خودشان را انجام بدهند به نحوی که خود دستگاه قضا هم دچار اختلال نشود، یعنی موارد را درست ارسال کنند. در لایحه زمان زیادی گذاشته ایم که قالب‌های پیش فرضی طراحی شود که بدون اینکه نیاز باشد که فقط قالب را انتخاب کنند و ارسال کنند.

📌 منبع: صدا و سیما

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا