«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

محکومیت گوگل به نقض حقوق رقابت

نقض حقوق رقابت توسط گوگل

به گزارش دارالوکاله دادمان به نقل از پیوست، مهمترین قراردادی که وزارت دادگستری در شکایت خود به آن اشاره کرده بود شامل یک پرداختی ۲۰ میلیارد دلاری به شرکت اپل است که گوگل را به موتور جستجوی پی‌فرض آیفون تبدیل می‌کند. گوگل همچنین برای حفظ سلطه خود با اوپراتور‌ها،‌ توسعه‌دهندگان مرورگر و تولیدکنندگان گوشی هوشمند نیز قراردادهایی را منعقد کرده است.

فایننشال تایمز می‌گوید امیت مهتا، قاضی پرونده در منطقه کلمبیا طی حکمی ۲۸۶ صفحه‌ای که روز دوشنبه صادر شد گوگل را «انحصارگر» خواند و تصریح کرد که این شرکت مقررات ضد انحصار ایالات متحده را نقض کرده است.

این حکم پس از هفته‌ها تاکید وزارت دادگستری بر ده‌ها میلیارد دلار هزینه‌کرد گوگل برای قراردادهای ضدرقابتی با ارائه دهندگان دستگاه‌های خدمات بی‌سیم، توسعه‌دهندگان مرورگر و تولیدکنندگان تجهیزات، صادر شد. طبق رای صادره،‌ گوگل در سال ۲۰۲۱ برای این اقدامات بیش از ۲۶ میلیارد دلار هزینه کرده است.

گوگل که نامش با جستجوی آنلاین عجین شده است اما ادعای رقابت دارد. طبق ادعای شرکت، گوگل با رقابت جدی در صنعت جستجو دست و پنجه نرم کرده است و کیفیت محصولات باعث پیشتازی آنها شده است. با وجود حضور شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت در صنعت جستجو، گوگل اکثریت بازار را در اختیار دارد و سهم دیگر شرکت‌ها از جمله مایکروسافت تنها کسر کوچکی از بازار گوگل محسوب می‌شود.

این حکم که براساس شکایت سال ۲۰۲۰ وزارت دادگستری و ۵۲ ایالت و منطقه آمریکا صادر شده است قابل تجدید‌نظرخواهی است.

روند قضایی حالا وارد مرحله دوم می‌شود و دادگاه تغییراتی لازم الاجرا را برای گوگل مشخص می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا هنوز مشخص نکرده است که به دنبال چه مجازاتی است اما ممکن است اختیارات گوگل در انعقاد قرارداد‌های حوزه جستجو را محدود کند.

این تصمیم بزرگترین پیروزی مجریان ضد انحصار آمریکا در یک دهه اخیر علیه غول‌های فناوری است. نهاد‌های ضد انحصار در چند سال گذشته چندین شکایت علیه بزرگترین شرکت‌های فناوری مطرح کرده‌اند و برای مثال وزارت دادگستری آمریکا شکایتی علیه اپل را در جریان دارد و در پرونده دیگری علیه گوگل این شرکت را به انحصار در بازار تبلیغات دیجیتال متهم کرده است.

کمیسیون تجارت فدرال نیز پرونده‌هایی علیه آمازون و متا دارد.

گوگل سال‌ها است که براساس قراردادی با شرکت اپل به موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون تبدیل شده است و همین مساله با انتقاد جدی از سوی رقبا همراه است. مستندات دادگاه نشان می‌دهد که گوگل تنها در سال ۲۰۲۲ برای حفظ جایگاه خود در اکوسیستم اپل ۲۰ میلیارد دلار پرداخت کرده است. پرداختی گوگل بخش مهمی از سود خدماتی اپل (۸۵ میلیارد دلار در سال) را به خود اختصاص می‌دهد.

در این پرونده به قرارداد‌های گوگل با موزیلا، توسعه‌دهنده مرورگر، تولیدکنندگان گوشی هوشمند (سامسونگ، موتورولا و سونی) و ارائه دهندگان خدمات بی‌سیم (AT&T، ورایزن و تی‌موبایل) نیز اشاره شده است.

مهتا در حکم خود گفت: «قرارداد‌های توزیع [گوگل] بخش قابل توجهی از بازار خدمات جستجوی عمومی را سلب و فرصت‌های رقبا برای رقابت را مختل کرده است.»

با این حال مهتا در بخشی از حکم که به نفع گوگل صادر شده است، مهتا تصریح می‌کند که برخلاف ادعای شاکی، گوگل انحصاری بر بازار تبلیغات جستجو ندارد.

قاضی همچنین به صورت جداگانه شرکت را «به دلیل تقلای گوگل برای عدم ارائه مستندات به رگولاتور‌ها و طرفین دعوی» مجرم دانست اما با اشاره به اینکه نیازی به مجازات در این بخش برای مجرم شناختن گوگل نیست، مجازاتی برای شرکت در نظر نگرفت. مهتا تصرصیح کرد که تصمیم او «را نباید چشم‌پوشی از قصور گوگل در حفظ شواهد» تلقی کرد.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا