«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

مراحل قانونی تغییر جنسیت چیست؟

اخذ مجوز تغییر جنسیت

به گزارش دارالوکاله دادمان؛ مجوز قانونی تطبیق جنسیت، که در رویه قضایی ایران تغییر جنسیت نامیده می شود، به معنای اخذ اجازه از مرجع قانونی، مبنی بر عدم مطابقت جنسیت واقعی با جنس و وضعیت جسمانی و ظاهری متقاضی  و حکم به تجویز تغییر ( تطبیق) جنسیت خواهان است. در ایران بنا به فتوای امام خمینی و بند ۱۸ ماده ۴ قانون حمایت خانواده، طرح این خواسته در دادگاه، امکان پذیر است.

 

متقاضی بایستی مراحل زیر را برای اخذ مجوز تغییر جنسیت سپری نماید :

 

۱- مراجعه به روانپزشک و انجام پروسه مشاوره و روان درمانی

قبل از شروع پروسه قانونی، متقاضی باید به مرکز تخصصی که مورد تایید سازمان بهزیستی و پزشکی قانونی است، مراجعه نماید و پس از گذراندن مراحل درمان، پزشک متخصص، گواهی تایید تراجنسیتی بودن متقاضی را، صادر می کند. در حال حاضر نیز یکی از مدارکی که باید به دادخواست تغییر جنسیت( تطبیق جنسیت) ضمیمه شود، همین گواهی پزشک متخصص است.

البته لازم به توضیح است، اگر کسانی که این مرحله را نگذرانده باشند بر اساس دستور قاضی، به پزشکی قانونی ارجاع داده می شوند و پزشکی قانونی پس از تشکیل جلسه، معمولا متقاضی را نزد روانپزشک معتمد سازمان برای اخذ نظر وی، می فرستد. اما برای کوتاه تر شدن پروسه و زمان، بهتر است که متقاضی خود به روانپزشک مراجعه نمایدُ در این صورت پس از تشکیل کمیسیون، با بررسی پرونده و گواهی روانپزشک متخصص، او را مجدد به روانپزشک ارجاع نخواهند داد.

۲-  مراجعه به مجتمع قضایی امور سرپرستی

در حال حاضر در تهران در قدم اول نیاز به ثبت دادخواست تغییر جنسیت نمی باشد و متقاضی باید به سرپرست مجتمع امور سرپرستی تهران مراجعه و در خواست خود را ثبت کند. اظهارات متقاضی توسط مقام قضایی ثبت و و دستورات لازم را صادر می نماید.

این دستورات به طور معمول شامل این موارد است:  

  • انجام تحقیق محلی از محل اقامت متقاضی توسط کلانتری
  • ارجاع فرد به پزشکی قانونی و تشکیل پرونده
  • انجام آزمایش های مربوطه

 

۳- ارجاع پرونده به شعبه دادگاه جهت صدور رای

پس از انجام این دستورات و تایید پزشکی قانونی، پرونده توسط سرپرست به شعبه دادگاه ارسال میگردد و قاضی پس از تشکیل جلسه و بررسی مدارک،حکمی مبنی بر جواز تطبیق جنسیت و انحام عمل صادر می نماید.

 

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا