«ساختمان کاخ دادگستری که ساخت آن از 1317 به ابتکار صدرالاشراف، وزیر عدلیه، آغاز و به علت وقوع جنگ جهانی دوم با وقفه مواجه شده بود، به سال 1325 به دست احمد قوام (قوام السلطنه) افتتاح شد.»

همیشه یک راه حلی هست!

کاندیدای انتخابات برای رسیدن به ریاست جمهوری به چند درصد رای مردم نیاز دارند؟

انتخابات

به گزارش دارالوکاله دادمان به نقل از میزان – چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام شورای نگهبان بیستم خردادماه از میان داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، شش نفر واجد صلاحیت به عنوان نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شدند.

این افراد عبارتند از: مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف.

 

نامزد‌های انتخابات برای کسب کرسی ریاست جمهوری به چند درصد آرای مردم نیاز دارد؟

 

به موجب اصل اصل ۱۱۷ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با کسب اکثریت مطلق آراء انتخاب می‌شود.

اکثریت مطلق آرا به این معناست که فرد منتخب باید بیش از ۵۰ درصد کل آرای مأخوذه را کسب کرده باشد، تا به عنوان رئیس‌جمهور ایران تعیین شود.

بنابراین از بین این شش نامزد، کسی که بیشترین رای مردم را به دست می‌آورد باید بیش از ۵۰ درصد آرای مردم را کسب کرده باشد که این میزان به صورت حداقلی می‌تواند شامل ۵۰ درصد آرا به اضافه یک رأی باشد.

اما در صورتی که کسی از میان نامزدها این میزان از آرای مردم را به دست نیاورد انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و طبق ماده ۱۳ قانون مذکور، دو نامزدی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته‌اند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

منظور از آرای مأخوذه کل آرای مأخوذه اعم از صحیح و باطله است و ملاک صرفا آرای صحیح نیست.

نشانی: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از عباس‌آباد (بهشتی)، نرسیده به پارک ساعی، برج نگین ساعی (پلاک ۲۲۴۴)، طبقه سوم، واحد ۳۰۳

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دارالوکاله دادمان است - طراحی شده در استودیو زیوا